Dlaczego należy jeść 5 posiłków dziennie?

Obecnie ludzie żyją w biegu i zapominają o odpowiednim odżywianiu się, w efekcie cierpią na wiele chorób, do najpopularniejszych z nich należy otyłość. Ludzie zapominają o tym jak ważne jest dbanie o swoje zdrowie, a swój organizm traktują jak śmietnik, który zapełniają nieprzemyślanymi posiłkami. W Polsce jedynie 15% społeczeństwa odżywia się odpowiednio.

Spożywając 5 zbilansowanych posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu zapewnimy sobie zdrowie, dobre samopoczucie oraz zapobiegamy gwałtownym skokom insuliny co jest odpowiedzialne za nadmierne odkładanie się tłuszczu. Musimy dążyć do nawyku, kiedy to spożywamy 5 niewielkich posiłków w odstępie od 3-4 godzin.

Jeżeli w przerwie pomiędzy posiłkami odczuwamy głód możemy zapełnić żołądek wodą, lub przekąsić jakieś warzywa. Największym błędem jest podjadanie miedzy posiłkami i jedzenie z „nudów”. Jeżeli potrzebujesz coś chrupać w trakcie oglądania filmu, możesz przygotować chipsy z warzyw lub zjeść chrupiące surowe warzywa takie jak np. marchewka, papryka czy ogórek.

Jak skomponować posiłki?

  • Śniadanie – mawiają, że jest to najważniejszy posiłek dnia, co jest prawdą. Powinno ono stanowić 25% dziennego zapotrzebowania. Istotne jest, aby zjeść śniadanie do 1 godziny po przebudzeniu, powinno być ono lekkie, ale jednocześnie pożywne.
  • II Śniadanie – nie powinno być ono obfite, jest to raczej rodzaj przekąski, która powinna stanowić około 15% dziennego zapotrzebowania. Jego zadaniem jest podtrzymanie poziomu koncentracji w ciągu dnia, oraz powstrzymanie nas od podjadania przed obiadem.
  • Obiad – to największy posiłek w ciągu dnia, stanowi  30% dziennego zapotrzebowania. Spoczywa na nim duża odpowiedzialność, dlatego warto przemyśleć jego skład. Najlepiej, jeżeli będzie on bogaty w warzywa, z dodatkiem jasnego mięsa i pełnoziarnistego makarony lub ryżu.
  • Podwieczorek – spełnia podobną funkcję co II śniadanie, jest rodzajem przekąski, która powstrzymuje nas od podjadania przed kolacją. Redukuje on głód, powinien stanowić 10% dziennego zapotrzebowania.
  • Kolacja – powinna być zjedzona na 2-3 godzin przed snem, tak aby nie zaburzyć nocnego odpoczynku trawieniem. Powinna być ona lekkostrawna i stanowić 20% dziennego zapotrzebowania. Do jej przygotowania najlepiej wykorzystać warzywa, ryby i jaja.

Jeżeli samodzielne rozplanowanie całodziennego jadłospisu może stanowić problem, dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów, np. fit cateringu.